ChEck je aannames
Je bent bezig geweest om:
1. Je ideale klant de definiëren (met zijn demografische en psychografische kenmerken 2. De problemen (in jouw expertisegebied) van die klant te definiëren 3. De gewenste oplossing in de woorden van je ideale klant te definiëren. Voordat je de uitkomst van dit onderzoek verwerkt in je bedrijf en je communicatie is het zaak om bij je doelgroep te vragen wie ze zijn, waar ze mee zitten en wat de gewenste oplossing is. Daarvoor ga je vragen opstellen die je aan je doelgroep kunt gaan stellen. |
Stel vragen op
Het lijkt er wellicht op alsof je overnieuw gaat beginnen wanneer je vragen voor je doelgroep moet gaan verzinnen. Dat is gelukkig niet zo. De grondstoffen voor je vragen heb je allemaal al klaar liggen.De basis voor de vragen die je aan je klant gaat stellen heb je in de uitwerking van je doelgroep al uitgewerkt.
Je hebt de demografische kenmerken gegeven van wie je klant is, waar hij of zij woont, wat de leeftijd en de gezinssituatie is en wat hij of zij verdient etcetera. Verder heb je uitgewerkt wat hij of zij belangrijk vindt in het leven, wat voor een soort type hij of zij is.
De psychografische informatie over je doelgroep vind je ook terug in die beschrijvingen.
Wat het probleem is van je klant heb je hem of haar ook in geuren en kleuren laten vertellen aan verschillende personen. Zo ook voor de gewenste oplossingen.
Je hebt de demografische kenmerken gegeven van wie je klant is, waar hij of zij woont, wat de leeftijd en de gezinssituatie is en wat hij of zij verdient etcetera. Verder heb je uitgewerkt wat hij of zij belangrijk vindt in het leven, wat voor een soort type hij of zij is.
De psychografische informatie over je doelgroep vind je ook terug in die beschrijvingen.
Wat het probleem is van je klant heb je hem of haar ook in geuren en kleuren laten vertellen aan verschillende personen. Zo ook voor de gewenste oplossingen.
Een meter van de glijbaan
Je kunt je doelgroep open vragen stellen in de trant van: waar zit je mee? Dan krijg je open antwoorden waar je wellicht op door zou willen vragen en dat is bij een schriftelijke enquête niet zomaar mogelijk.
Mijn suggestie is dat je vragen stelt me een aantal antwoorden die je doelgroep meenemen in de denkrichting van je ideale klant. Vervolgens bied je ze de gelegenheid om aan te vullen. Stel je voor dat je bent gewichtsconsulente en je helpt je doelgroep om op gewicht te komen. Een vraag zou kunnen zijn: Wat is je ideale uitkomst als je gewicht weer op peil is? A. Dat ik mijn oude kleding weer aan kan B. Dat er bewonderend naar me gefloten wordt op straat C. Dat ik zonder hijgen de trap op en af kan D. Dat ik zonder problemen snoep kan laten staan E. Anders........ |
Voordeel?
Je doelgroep wordt op weg geholpen. Je laat je doelgroep als het ware een meter van de glijbaan glijden. Stoppen is dan bijna niet mogelijk. De doelgroep glijdt als vanzelf door naar beneden. De optie Anders.... kan ingevuld worden met de eigen tekst wanneer de geënquêteerde een duidelijke afwijkende doelstelling heeft.
Nadeel?
Belangrijk nadeel van deze werkwijze is dat je stuurt in de antwoorden. Het zijn semi-open vragen waarbij je doelgroep echt een heldere eigen afwijkende mening moet hebben voordat ze die beantwoorden. Stel je voor dat je vraag is: Wat vind je lekker: appels, peren, bananen, mango´s of anders......? De kans dat iemand dan biefstuk of lolly's antwoord is kleiner dan dat iemand een ander soort fruit opnoemt.
Maak zelf je keuze of je de vragen meer open of gesloten opstelt. Ik voel me meestal geholpen wanneer ik uit een aantal opties kan kiezen. En ik raak nogal eens de weg kwijt bij de vraag: wat zou je willen?
Je doelgroep wordt op weg geholpen. Je laat je doelgroep als het ware een meter van de glijbaan glijden. Stoppen is dan bijna niet mogelijk. De doelgroep glijdt als vanzelf door naar beneden. De optie Anders.... kan ingevuld worden met de eigen tekst wanneer de geënquêteerde een duidelijke afwijkende doelstelling heeft.
Nadeel?
Belangrijk nadeel van deze werkwijze is dat je stuurt in de antwoorden. Het zijn semi-open vragen waarbij je doelgroep echt een heldere eigen afwijkende mening moet hebben voordat ze die beantwoorden. Stel je voor dat je vraag is: Wat vind je lekker: appels, peren, bananen, mango´s of anders......? De kans dat iemand dan biefstuk of lolly's antwoord is kleiner dan dat iemand een ander soort fruit opnoemt.
Maak zelf je keuze of je de vragen meer open of gesloten opstelt. Ik voel me meestal geholpen wanneer ik uit een aantal opties kan kiezen. En ik raak nogal eens de weg kwijt bij de vraag: wat zou je willen?
Opdracht
- Maak een uitgebreide vragenlijst over de 3 thema´s (die je niet letterlijk zo noemt):
A. Wie ben je? (demografie en psychografie)
B. Wat is je probleem in jouw woorden? (wellicht zijn er verschillende subthema´s)
C. Wat is je ideale oplossing? (in termen van beleving, resultaat en/of voordeel)
Wellicht zijn er verschillende soorten oplossingen. Wanneer je doelgroep al helemaal vast zit in zijn probleem is de noodzaak wellicht hoger en is het lenigen van de pijn van een andere orde, dan wanneer je doelgroep lichte onvrede ervaart in jouw expertisegebied
Gebruik daarbij gerust de volgende suggesties:
- Werk de vragen zo precies mogelijk uit.
- Kies voor je of u, afhankelijk van wat bij je doelgroep past
- Cluster de vragen als je subthema´s onderscheidt
- Maak je niet meteen druk om de hoeveelheid vragen. Schrappen doen we in een later stadium.
- Stel je bij iedere vraag en de mogelijke antwoorden: wat kan ik met het hier gegeven antwoord? Wat betekent het voor mijn dienstverlening als ze allemaal A antwoorden? Wanneer het antwoord geen gevolgen heeft voor je uitwerking dan is hij overbodig
- Geef de mogelijkheid om te ontsnappen wanneer ze niet willen antwoorden op vragen over bijvoorbeeld het inkomen. De optie Dat houd ik liever voor mezelf voldoet in veel gevallen.
- Vraag aan het einde om de naam en het e-mailadres van de invuller. (niet verplicht)
Zorg ervoor dat dat een relevante vraag is wanneer je iemand een cadeau wilt mailen als dank voor het invullen.